یزدفردا "نمی دانم در آستانه روز خبرنگار نوشتن وبیان کردن مشکلات خبرنگاران محلی می تواند دردی رابرطرف نماید یا نه؟این روزها همین خبرنگاران درتهران بامشکلات عدیده ای مواجه هستند ولی حداقل انتقادشان زودتر به گوش مدیران می رسد.

کمی دستمزد ، نبود امنیت شغلی به علت بکارگیری خبرنگاران بصورت آزاد و افتخاری و مشکل بیمه از مهمترین مشکلات این قشر زحمتکش دراستانها است.

پس در آسیب مربوط به عدم امنیت شغلی نیز، عوامل مالی بیشترین نقش را بازی می‌كنند چراکه مدیران نشریات سعی دارند از نیروهای تازه كار و موقت استفاده كنند تا مجبور نباشند به قانون كار، بیمه و ... تن دهند.

خبرنگاران محلی با عشق و علاقه وارد عرصه خبرنگاری می شوند اما به علت دستمزد کم و مشکلات معیشتی بعد از مدتی از این کار رویگردان شده و جذب دیگر کارها می گردند که این امرموجب بروز مشکلاتی برای نشریات محلی شده است. حتی دوستی راسراغ دارم که با مدرک کارشناسی ارشدوقتی نتوانست با نشریات محلی کارکند راهی تهران شد اما این روزها دست پاشکسته تر برگشته است.

جدای از این موارد سراغ دارم که خیلی ازمدیران استانهاازخبرنگاران انتظاراتی غیرواقعی و غیرحرفه‌ای دارندوتازه اینکه اگرمدیران هم تحمل انتقاد را نداشته باشند، بسیار سریع مواضع تند وافراطی گرفته و خبرنگار را تهدید و تحریم می نمایند.

آنها در بسیاری از مواقع با كم انصافی پوشش‌های خبری خبرنگاران را را نادیده گرفته و با نخستین انتقاد و اعتراض كل خبرنگاران را زیرسئوال می‌برند وهمین آسیب سبب ترس و خودسانسوری خبرنگار شده و آنها را از انتقاد سازنده پرت می کند .

به اعتقاد نگارنده،با توجه به فراهم نبودن زیر ساخت های لازم، سختی کار حرفه خبرنگاری در استانها نسبت به مرکز چشم های زیادی را به خود جلب کرده است.

نگاهی به تشكیلات مطبوعات محلی در استانها كه غالبا فاقد تحریریه مناسب و هیات تحریریه متشكل از سردبیر، دبیران گروهها،خبرنگاران، عكاسان و سایر عوامل فنی، اجرایی و اداری هستند، به واقع نشان داده كه اینگونه نشریات با حداقل نیروی انسانی، فضای تحریری و امكانات ارتباطی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و توسعه كمی و كیفی برای آنها آرزویی دست نیافتنی محسوب می‌شود و چه بسا که بسیاری از آنها بقاء وماندن را درنقطه هدف خود قرارداده اند.

هرچندکه کمبود نیروی متخصص در حرفه خبرنگاری از مشکلات موجود در استان ها در این زمینه است ولی برگزاری دوره های آموزش تخصصی برای خبرنگاران و ایجاد رشته های آموزش عالی مرتبط با خبرنگاری در دانشگاه استان هاز جمله راهکارهایی است که می تواند برای رفع این مشکل میسر واقع شود.

به هرحال باید تلاش شود تا حداقل نیازهای خبرنگاران محلی رفع گرددتا کمتر شاهد خلاها و کاستی ها در این زمینه باشیم. اگر در جهت پیگیری مشکلات خبرنگاران گامهای موثر برنداشته شود این قشر گرفتار مشکلات فراوانی می ش وند و ممکن است انگیزه خود را برای فعالیت از دست دهند که باید از این امر در اسرع وقت جلوگیری شود.

بااین وصفی که بیان شد به جرات می توان گفت فعالیت در عرصه نشریات محلی جزو مشاغل سخت است و باید در حد توان خود بکوشیم تا باری از دوش صاحبان این شغل برداریم و بر مشکلات آنها نیفزاییم.

البته پیگیری حل مشکلات خبرنگاران محلی با تشکیل وشکل گیریخانه مطبوعات منسجم وهمدل سرعت بیشتری به خود می گیرد و همه باید تلاش کنیم تا این نهاد با بالاترین کیفیت ممکن برپا شود.

یزدفردا



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا